Utolsó kiszállítási napunk 2024. december 23. (hétfő), első kiszállítási nap 2025. január 2. (csütörtök). Részletek...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36301804940

H-P: 8.30 - 15.00

Blog

5 csomagolási trend, amelyre biztosan számíthatunk 2021-ben

5 csomagolási trend, amelyre biztosan számíthatunk 2021-ben

Fenntarthatóság, innováció, "Grab-and-go", biztonság és újrafelhasználhatóság - véleményünk szerint ezek lesznek a 2021-es év kulcsszavai a vendéglátásban, csomagolásban.

1. Fenntarthatóság 

Ha a fenntarthatóság kerül szóba, sokan borúlátóak az elmúlt év tapasztalatai alapján, sőt a vészharangot kongatják. A pandémia miatt bevezetett korlátozások különösen hátrányosan érintették a gasztroágazatot, ezért nem csoda, hogy sok vendéglátós a környezetvédelmi megfontolásokat háttérbe szorította, hiszen gyakran az életben maradásáért küzdött.

Ettől függetlenül a szakértők szerint a korábbi években egyre erősödő trend nem múlik el nyomtalanul, és a rendkívüli helyzet elmúltával várhatóan ismét előtérbe kerül a fenntarthatóság és a környezetvédelem kérdése. Ezt a trendet két irányból megjelenő igény hajtja.

Egyfelől egyre nő a környezettudatos fogyasztók aránya, akik keresik azokat az új megoldásokat, amelyekkel csökkenthető az ökológiai lábnyomuk. És bár ezt a tudatosságot sokszor felülírja az árérzékenység, a Global Web index szerint az Z-generációhoz tartozók 61%-a szívesen fizet akár többet a fenntartható és etikusan előállított termékekért.

Másfelől egyre több cég vállal társadalmi felelősséget és köteleződik el a termékek előállítása során keletkező széndioxid-kibocsátás csökkentése, a nyersanyagok pazarlásának megelőzése és a műanyagszennyezés felszámolása mellett. Ezek a vállalatok igyekeznek környezetbarát gyártási technológiákat bevezetni és a környezetet kevésbé terhelő megoldásokat kínálni.

Figyelembe véve, hogy a műanyaghulladékért jelentős részben a csomagolóipar a felelős, kézenfekvő, hogy a fenti trend ezt az ágazatot érinti elsőként.

Ezt a folyamatot erősítik és gyorsítják az egyszer használatos műanyagokra vonatkozó, idén hatályba lépő uniós és hazai jogszabályok. Ezek értelmében tilos lesz forgalomba hozni olyan egyszer használatos műanyag termékeket, amelyeket ki lehet váltani más, könnyen beszerezhető és megfizethető termékekkel. Az uniós jogszabályok továbbá fogyasztáscsökkentési és begyűjtési célértékeket is megfogalmaznak, termelőkre vonatkozó kötelezettségeket, valamint címkézési követelményeket írnak elő, továbbá a tudatosság növelésére irányuló intézkedésekre kötelezik a tagállamokat.

A fenntarthatóság tehát kulcskérdés lesz 2021-ben.

Milyen trendekre számíthatunk még?

 

2. Innovatív csomagolás „nagyban” is

A legtöbb embernek már talán nem újdonság, ha egy vendéglátóhelyen vagy rendezvényen a korábban megszokott hagyományos műanyag termékek helyett környezetbarát, lebomló (pl. cukornádból, búzakorpából, kukoricakeményítőből készült PLA-ból, vagy papírból készült) termékekkel találkozik.

Nagyobb feltűnést kelt, amikor egy globális márka, mint a Bacardi, megy elébe az igényeknek és tesz lépéseket a műanyagmentesség felé. Papíraljú, és úgynevezett Nodax PHA anyagból tervezi gyártatni palackjait, amely egyfelől rendelkezik a műanyagok előnyös tulajdonságaival, így képes megőrizni az ital eredeti tulajdonságait, mint ahogy az üveg, másfelől 18 hónap alatt önmagától lebomlik a természetben is. Ha már az alkoholos italoknál tartunk, 2021-től a Johnny Walker whiskeyt is papírpalackból ihatjuk. Az új, innovatív palack fenntartható forrásból származó cellulózrostból készült, teljesen újrahasznosítható, belülről műanyag helyett lebomló gyantabevonat védi, és alumíniumkupakkal záródik. Alighanem más gyártók is követni fogják a fenti példákat, és a vendéglátóiparban is bővül majd az innovatív, környezetbarát megoldások köre.

 

Vegware PLA tálkák

3. Ún. “Grab-and-go” csomagolás

Az ún. “grab-and-go” csomagolású (előre csomagolt, fogyasztásra kész) ételek eredetileg a Z-generáció tagjainak igényeit voltak hivatottak kielégíteni, hiszen az ő pörgős életritmusukat ez szolgálta ki leginkább. A koronavírus-járvány alatt azonban ez segítette azt is, hogy az embereknek csak a lehető legrövidebb ideig kelljen a boltban vagy a vendéglátó-helyiségben tartózkodniuk. Az ilyen terméket választók gyorsan akarnak dönteni, ezért fontos, hogy a csomagoláson szereplő címke informatív és egyértelmű legyen; a könnyen olvasható betűk és erőteljes színek még inkább fel tudják gyorsítani ezt a döntési folyamatot.

 

4. Biztonságos csomagolás

A vírus terjedésével a fogyasztókat egyre jobban kezdte foglalkoztatni, hogy mennyire biztonságos a termék, a csomagolás, amellyel érintkeznek. Bár a csomagolt élelmiszerek külső csomagolásán a koronavírus csak nagyon rövid ideig képes életben maradni, ezáltal fertőzni, egyes források megjegyzik, hogy a porózus, pl. karton- vagy fafelületeken a vírus rövidebb ideig marad életben, mint a műanyagon. A fogyasztók bizalmának megőrzéséhez az általános higiénián túl kiemelt fontosságúvá vált a dézsmabiztos csomagolás és a hermetikusan záródó kupakok és tetők. 

5. Újrahasználható poharak, dobozok

A többször használható, betétdíjas fesztiválpoharak velünk vannak már jó pár éve, a közelmúltban pedig hazánkban is megjelent a visszaváltható közösségi kávéspohár és a visszaváltható rozsdamentes ételdoboz. Ez a megoldás egyszerre ad választ 2021 két nagy kérdésére, ami a fenntarthatóság és a higiénia. Nem lenne hát meglepő, ha még nagyobb népszerűséget kapna az idei évben. 

Forrás

https://tapigroup.com/news/five-trends-to-watch-in-beverage-packaging-design-for-2021/

https://www.restaurantbusinessonline.com/operations/top-packaging-trends-2021