ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36301804940

H-P: 8.30 - 15.00

Blog

Élet a SUP irányelv után

Élet a SUP irányelv után

FRISSÍTÉS (2021.07.1.): Cikkünk 2021 márciusában készült. Azóta 2021. június 1-jén megjelent és július 1-jén hatályba lépett a Magyar Közlönyben a rendelet (301/2021. kormányrendelet).

Az új szabályozás könnyebb megértéséhez készítettünk egy letölthető összefoglalót.


Már egy ideje tudni lehet, hogy 2021 júliusától változni fog egyes egyszer használatos műanyagtermékek szabályozása, ugyanakkor azt, hogy ez pontosan mit jelent, nem csak a közvélemény, de az érintett piaci szereplők sem tudják. Megpróbáltuk összeszedni, mit lehet a témáról tudni, mi az, amire biztosan készülhetünk, és mi az, ami még nem egyértelmű kérdés.

Az Európai Unió stratégiát dolgozott ki arra, hogy a műanyaghulladék folyamatosan növekvő keletkezése és a műanyaghulladék környezetbe, különösen a tengeri környezetbe jutása jelentette problémát kezelje, annak érdekében, hogy a műanyagok életciklusa körforgásos legyen. A műanyagokkal kapcsolatos európai stratégia előrelépést jelent a körforgásos gazdaság felé, amelyben a műanyagok és a műanyagtermékek tervezése és előállítása teljes mértékben tiszteletben tartja az újrahasználatot, a javítás és az újrafeldolgozás iránti igényeket, és amelyben fenntarthatóbb anyagokat fejlesztenek ki és terjesztenek el. Egyes műanyagtermékek jelentős negatív környezeti, egészségügyi és gazdasági hatása szükségessé tette egy külön jogi keret kialakítását e jelentős negatív hatások hatékony csökkentése érdekében, ezért az Unió elfogadta az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló 2019/904/EU irányelvet.

Ez elsősorban a tagállamok számára ír elő szabályozási kötelezettséget, megadva annak kereteit, amelyeket a tagállamok minimumként kötelesek teljesíteni. Ez azt jelenti, hogy szigorúbb szabályozást bevezethetnek, ahogy az Magyarországon várhatóan meg is történik. A tervezett jogszabály végleges szövegét 2021 márciusában még nem fogadták el, így annak száma még nincsen, és az sem kizárt, hogy az elfogadásig, vagy akár a hatálybalépésig még alakul a szövege. 

Az uniós irányelv elsődleges célja, hogy a tengerek műanyagszennyezését csökkentse, ezért alapjául az a tíz egyszer használatos műanyagtermék és halászati eszköz szolgál, amely az európai tengerek szennyeződésének 86%-áért felelős. Ennek érdekében egyes termékek forgalomba hozatalát betiltják, más termékek esetében pedig a fogyasztás csökkentését kell elérni.

Mely termékek esnek a tilalom hatálya alá?

  • az oxidatív úton lebomló műanyag

Az ilyen típusú műanyag biológiailag nem megfelelően bomlik le, és így hozzájárul a környezet mikroműanyag-szennyezéséhez, nem komposztálható, negatívan befolyásolja a hagyományos műanyag újrafeldolgozását, és nem jár bizonyított környezeti haszonnal. 

  • az expandált polisztirolból készült, egyszer használatos étel- és italtárolók és italtartó poharak 

Ennek oka, hogy a tengeri környezetben jelentős mennyiségű elhagyott polisztirol-hulladék található, miközben rendelkezésre áll alternatíva.

  • minden műanyag evőeszköz, tányér, szívószál és italkeverő pálcika

Ide tartoznak a növényi alapú és biológiailag lebomló műanyagok, így a PLA, CPLA és RCPLA is. (Sőt, a részben műanyagot tartalmazó termékek, így a PE vagy PLA bevonatú tányérok is.) Ennek oka, hogy ezek ugyan a megfelelő feltételek mellett iparilag komposztálhatók, azonban a tengerben ezek a feltételek nem adottak és így ott nem bomlanak le, hanem hozzájárulnak a tengerek szennyezéséhez.

Ez azt jelenti, hogy az ecocatering.hu webáruházban jelenleg kapható PLA és CPLA evőeszközök, valamint a PLA szívószálak 2021. július 1-jétől nem lesznek elérhetők. (Forgalomba hozatal  a termék első alkalommal történő forgalmazása egy tagállamban, ez tipikusan az Ecocatering Kft lesz. Használatuk és forgalmazásuk tehát nem lesz tilos.)

Az említett termékek kiváltására a webáruházunkban megtalálható fa evőeszközöket és a hamarosan elérhető papír szívószálakat javasoljuk.

Ez tehát egy európai szintű szabályozás. Az irányelv az egyszer használatos poharak forgalomba hozatalát nem tiltja be, de jelölési követelményeket és kiterjesztett gyártói felelősséget ír elő rájuk (ahogy a könnyű hordtasakokra és elviteles dobozokra is), valamint kötelezi a tagállamokat, hogy hozzanak intézkedéseket a fogyasztásuk csökkentésére. Ilyen lehet például, hogy megtiltják, hogy a végfelhasználóknak ingyenesen adják át őket. Az említett intézkedések eltérőek lehetnek, attól függően, hogy ezek az egyszer használatos műanyagtermékek milyen hatást gyakorolnak a környezetre a teljes életciklusuk során, beleértve a hulladékká válásukat is. (Így például az iparilag komposztálható PLA poharak, amennyiben az ipari komposztálás infrastruktúrája biztosított, várhatóan enyhébb elbírálás alá esnének a hagyományos, egyutas műanyagokhoz képest.)

A magyar kormány által előterjesztett rendelettervezet ennél szigorúbb és minden egyszer használatos műanyag pohár, valamint pohártető és -fedő forgalomba hozatalát megtiltja 2021. július 1-jétől. (A tervezetben egyébként külön szabályozás vonatkozik a hordtasakokra („szatyrokra”), itt viszont a biológiailag lebomló termékek kifejezetten megengedettek.)

 

Értelmezésünkben a fentiek azt jelentik, hogy a magyar szabályozás megkülönböztetés nélkül kiterjed az Unió által nem tiltott, csupán korlátozó intézkedések hatálya alá tartozó minden egyszer használatos műanyagból készült pohárra (és annak tetejére), ideértve a növényi eredetű, biológiailag lebomló és iparilag komposztálható PLA termékeket, valamint a köznyelvben csak “papírpohárnak” nevezett termékeket is, amelyek ugyanakkor fosszilis eredetű PE vagy növényi alapú PLA bevonattal vannak ellátva annak érdekében, hogy vízállóságuk biztosítva legyen és így rendeltetésüket betölthessék. (Az Európai Bizottság egyértelművé tette, hogy a bevonatos papírpoharak is a SUP irányelv hatálya alá tartoznak.) A notifikációban szereplő indokolás szerint “[e]zeknek a termékeknek a helyettesítésére a kereskedelmi forgalomban rendelkezésre áll a fogyasztók számára is könnyen elérhető és megfizethető alternatívája.”

 

Meglepőnek tűnik ez a fordulat annak fényében, hogy az elmúlt években az ágazatban jelentős beruházások történtek a PLA gyártása, forgalmazása és használata terén. Gyárak épültek, forgalmazók vették fel ezen termékeket szortimentjükbe, vendéglátó egységek tértek át a kőolaj alapú egyszer használatos műanyagtermékekről, komposztáló üzemek létesültek és kezdett kiépülni a körforgásos gazdasághoz szükséges visszagyűjtési-komposztálási infrastruktúra. (Lásd erre példaként a márciusban indított új szolgáltatásunkat, amelynek keretében vásárlóink kérhetik a termékeink - így a PLA termékek - komposztálási céllal történő, heti rendszerességű visszagyűjtését).  

A magunk részéről mi még nem találkoztunk “könnyen elérhető és megfizethető alternatívákkal”, ami felveti a szabályozás arányosságának kérdését az áruk szabad áramlása terén. (Bár üdvözöljük a többször használható termékek térhódítását a hagyományos műanyagokkal szemben, ezeket nem tartjuk valódi, minden helyzetben megoldást nyújtó alternatívának, sem környezetvédelmi, sem higiéniai szempontból.)

Vajon a jogalkotói szándék valóban kiterjedt ezen termékek betiltására? És ha igen, milyen alternatívák jöhetnek szóba?

Tekintettel arra, hogy a fenti kérdések nem csak számunkra, hanem az egész ágazat (nem utolsó sorban a jelenleg egyébként is nehéz helyzetben lévő vendéglátás) számára is fontosak, az illetékes minisztérium képviselőit megkerestük, hogy egy online egyeztetésen ismertessék álláspontjukat.

 

Természetesen partnereinket értesítjük, amint konkrétabb információval tudunk szolgálni.

 

Jogi nyilatkozat:

 

A jelen cikkben igyekeztünk legjobb tudásunk szerint összeszedni mindent, amit az új szabályozásról tudni lehet, annak érdekében, hogy segítsük partnereinket felkészülni az új helyzetre. 

Ugyanakkor nem rendelkezünk hatáskörrel a jogszabályok értelmezésére,  az itt ismertetett jogértelmezés és vélemény kizárólag szakmai véleményünket tükrözi. Az Ecocatering Kft az esetleges hibákért vagy hiányosságokért minden felelősségét kizár.